Alla inlägg under juni 2007

Av Lena Åkesson - 27 juni 2007 19:52

Nu var vi alltså hemma igen efter en liten minisemester i Arvika. Tog med både dotter och hund till Ingestrands Camping. Gubben fick stanna hemma och jobba. Vi fick en jättemysig timmerstuga som låg lite avsides, 10 meter från vattnet. Väldigt enkel standard utan varesig toa eller rinnande vatten. Men vem behöver det? Det har man ju hemma...


Vi for i måndags och kom hem idag, onsdag. Vi har tydligen haft jättetur med vädret. I måndags hade vi strålande solsken och vindstilla hela dagen. Nästan så att det var lite för varmt. Det blev till och med, efter en hel del tjat från Jenny, ett bad för mig. Det första på flera år. Var till och med tvungen att åka och köpa mig en ny baddräkt i söndags då jag slängt den gamla för flera år sedan.


Var lite tveksam först till att ta med mig Cola men det funkade hur bra som helst. Jag hade med mig hans spårlina och eftersom vår stuga låg lite avsides kunde han gå och skrota hur han ville. Vi försökte få honom att bada också men se den gubben gick inte. Att inte matte och Jenny kan fatta att så fort vattnet nuddar magen är det FARLIGT! Men som sagt, förutom när det gällde badandet, var han hur cool som helst och brydde sig inte om något som hände på campingen. Inget vaktande eller något.


Han och Jenny fick även ett helt gäng kompisar. Det var ett gäng änder som kom från alla håll och kanter så fort Jenny och Cola dök upp vid vattnet. Tror det hade något samband med att allt vårt bröd försvann... Sista dagen kom till och med en hona med 4 ungar upp till vår veranda för att få de sista smulorna och säga hejdå.


Berättade i förra inlägget om Ann-Louise Ryrvik och hennes fantastiska klickerkunskaper. Om du är nyfiken på mer om det så har jag lagt ut länkar till både hennes hemsida och hennes egen blogg. Hon klickar hundar, hästar och hönor. Det kan finnas fler djur i vår herres hage hon ger sig på men det är de här jag vet om.


Lägger upp lite bilder vi tog.


Av Lena Åkesson - 24 juni 2007 22:50

Tycker det är dags att presentera den yngsta medlemmen i vår familj. Det är en cairnkille på drygt 2 år som heter Cola. Det är vår första terrier så nu vet vi vikten av att vara konsekvent, hålla koll på om det är några hanar som utmanar honom, vad envishet innebär och vad "Världens bästa kompis" betyder. Världens bästa kompis är ett uttryck man får höra hela tiden när det pratas om cairnterrier. Finns även en jättebra bok med samma namn.


Vi försöker aktivera Cola med lite av varje. Förutom dagliga skogspromenader, lätt eftersom vi bor i skogen, blir det lite träning av varierande slag och längd. Allt beroende på dagsform och humör. Förutom vanlig vardagslydnad tränar vi viltspår, sakspår, vanligt godissök med mera. Det är egentligen bara fantasin som sätter gränser. Min dotter tränar även agility med honom.


Senaste kursen vi gick var en klickerkurs genom Trollhättans brukshundsklubb. (Där vi även gått alla andra kurser). Instruktör på klickerkursen var Ann-Louise Ryrvik. En helt underbar tränare och människa! Klickerkursen var även den den klart roligaste kurs jag gått med Cola. Han älskar det också. Tror han tycker det är lika roligt som agilityn med lillmatte.


För er som inte är så insatta i vad det innebär med klickerträning kan jag lite kort förklara det med att hunden själv listar ut vad som förväntas av den. Man förstärker det önskade beteendet och ignorerar det oönskade. Tillrättavisningar, ordet "nej" eller ryck i koppel exicterar inte. Ska inte göra i alla fall ;o) Mer om klicker kommer helt säkert upp här igen. Nu är det dags att säga hej till kudden.

Av Lena Åkesson - 23 juni 2007 11:50

Är varesig skakis eller bakis idag men som sagt lite trött. Vi hade jättetrevligt i går med sill, potatis, grillning samt lite flytande tillbehör. Men visst hade det varit trevligt med en liten hustomte som kunde tagit disken och röjt upp lite tills man kom upp på morgonen. Men nej då, istället blir det mer disk efter frukosten... Jag längtar tills jag får en diskmaskin!


Förhoppningsvis kommer jag att få det inom ett halvår eller så eftersom vi bygger ut vårt hus. När vi flyttade hit hade vi 45 kvadrat att leva på. 2 vuxna och ett barn. Det funkade i 7 år sedan inredde vi ovanvåningen. Nu har vi bott på 2 våningar i 3 år och det är dags att bygga ut huset. Det blir kök, badrum och tvättstuga. Det är alltså i den bivande köket som jag kommer att ha min livs första diskmaskin!



Av Lena Åkesson - 22 juni 2007 11:25

Detta är min första blogg någonsin och varför inte börja på årets ljusaste dag? Visst, det spöregnar och är jämngrått men men. Man kan inte få allt.


Fick precis reda på att vi får besök av syster yster med familj i kväll så jag måste nog städa idag i alla fall... Trevligt blir det säkert i allafall. Inte städningen men resten av dagen!


Får rapportera om det i morgon. (Nu när till och med jag kommit in i bloggvärlden)


Trevlig midsommar önskar jag er allihop!

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards