Alla inlägg den 5 september 2007

Av Lena Åkesson - 5 september 2007 12:47

I kväll var Ann-Louise här och skulle försöka lära mig och Anna hur vi kommer vidare med våra hundar. Det har varit ganska dåligt med träningen ett tag så jag hade inte så stora förhoppningar men det kunde jag gott haft!


Det jag ville lära mig och Cola (i den ordningen) var ingångar och börja lite med apporten. Vi började med ingångarna och det gick! Inte bara gick faktiskt utan det gick riktigt bra tycker jag med tanke på att det var första gången. Fick många tips av Ann-Louise som gjorde det lättare sen gör det ju inte saken sämre att Cola älskar när vi tränar och att han verkligen försöker. Precis lika bra gick det för Anna och Rally!


När vi kom till apporten var både jag och Anna lite skeptiska. Anna på grund av att Rally vill bita och tugga i det mesta och jag pga att Cola inte brukar gilla andra grejer än sina mjukisdjur. Men båda två fick efter en stund ge Ann-Louise rätt även här då båda var jätteduktiga på det.


Kan bara ytterligare en gång konstatera att klickerträning är något som verkligen funkar för Cola! Sedan upptäckte Ann-Louise något som vi inte tänkt på innan när det gäller Cola. När man börjar något nytt eller höjer kriterierna aningen lite för fort så att Cola inte hänger med och därför inte får sitt klick så deppar han och blir lite lessen. I vanliga fall brukar man ju försöka en gång till och då brukar dom skärpa till sig ytterligare och försöka kraftigare. Den tekniken funkar alltså inte fullt ut på Cola utan går det inte på låt oss säga två gånger så klickar jag för något mycket lättare eller klickar fast det inte är perfekt. På så sätt håller han focus, intresset och självförtroendet uppe. (hoppas jag fattat det rätt Ann-Louise annars får du rätta mig!)


Här kommer några bilder som Jenny tog.


Ovido - Quiz & Flashcards