Alla inlägg den 19 september 2007

Av Lena Åkesson - 19 september 2007 19:00

Mycket resande just nu... Har precis kommit hem efter två dagar i Åmål. Jag och Jenny S från vår LUK (lokala ungdomskommitten) har haft skolinformation för två gymnasieklasser där. Har informerat och pratat mycket om vad man skall tänka på när man kommer ut i arbetslivet. Hur dom kan undvika att bli lurade.


Vi har försökt att trycka in i deras medvetande hur viktigt det är med anställningsbevis och att det finns avtal och försäkringar på deras arbetsplatser. Har även pratat mycket om risken med att jobba svart och att dom aldrig ska gå med på att provjobba utan att få betalt!


Förhoppningsvis har vi kunnat lära ut lite så att dom inte behöver gå på varenda mina som ligger och lurar när man precis är på väg ut i arbetslivet.


Det var två jättehärliga klasser och man önskar att alla klasser var sådana när man kommer ut. Det var också första gången jag och Jenny höll i en utbildning ihop och det gör jag gärna om. Tycker att vi kompletterade varandra jättebra. Tack Jenny!

Av Lena Åkesson - 19 september 2007 18:50

I helgen var jag i Malmö och träffade mina "gamla" jobbarkompisar från när jag jobbade på Hotell och Restaurangfacket. Vi träffas 1 gång per år och har gjort så sedan vi blev uppsagda. Det var tredje träffen nu.


Den gick som sagt av stapeln i Malmö i fredag till söndag. Jag gjorde så att jag åkte ner till Halmstad redan efter jobbet på torsdag och bodde hos Britt-Mari. Vi hade en helmysig kväll på hennes uteplats med pizza och cider. Tack B-M!


På fredag förmiddag tog vi tåget ner till Malmö och där mötte Birgit, Ann och Carina upp. Vi bodde på Mayfairs Hotel som låg nära järnvägsstationen. Kan verkligen rekommendera det.


På fredagen var vi i Köpenhamn hela dan. Det ingick tåg fram och tillbaks i hotellet. Man kan säga att hela helgen gick i pratandets tecken. Det är mycket som ska hinnas gå igenom och ett helt år att avhandla. Det härligaste är att trots att vi endast träffas en gång per år och inte har mycket kontakt emellan träffarna så känns det inte vare sig konstigt eller konstlat när vi ses. Det är precis som om vi träffas varje vecka. Kan nog bero på att det är helt underbara människor!


Tack för i år och kram på er och vi ses i Sälen nästa år!

Ovido - Quiz & Flashcards