Alla inlägg den 25 december 2007

Av Lena Åkesson - 25 december 2007 21:02

Idag har vi kommit hem från julfirandet i Karlskoga med hela släkten där uppe. Det var första gången som Cola skulle få träffa svägerskans berner sennen, Cognac. (klicka gärna in på hans hemsida - Wiviken under mina länkar) 


Vi åkte upp tidigt dagen innan julafton för att dom skulle få chans att träffas och vi få chans att se om det skulle kunna funka i en villa med massor av folk, julklappar, stoj och stök. Det gick verkligen över förväntan. Jag var aldrig orolig för att Cola skulle ryka på honom utan min oro var att Cola skulle vara på hela tiden och inte kunna varva ner utan springa runt och vilja leka och härja runt. Knappast ett beteende min kära svärmor skulle uppskattat trots att hon tycker om både Cola och Cognac... Alla mina farhågor kom dock på skam. Jag är fortfarande inte riktigt säker på att det verkligen var min hund som jag fick med mig upp...



Först tyckte Cola att den var allt en väldigt stor och konstig hund matte ville att han skulle gå på promenad med. Han höll sig lite på sin kant och visade att han minsan inte tänkte bry sig så mycket om det stora svarta monstret. När vi sedan släppte lös dom så blev det fart. Cognac är världens goaste och snällaste berner, 1 år och inte det minsta utmanande. Om det är något Cola reagerar på med andra hundar är det när dom ska utmana honom och allra helst då de lägger tass eller huvud på hans rygg. Då jäv..r får det vara nog tycker han och säger till på skarpen. Inte med tänderna men väl med rösten. 


Det som förvånade mig mest var att Cognac var väldigt intresserad av just ryggen på Cola men han brydde sig inte. Man såg dock att Cognac aldrig på minsta vis "utmanade" Cola utan var bara valpigt intresserad hela tiden. Detta verkade Cola också fatta så jag kunde slappna av efter ett tag. Både första mötet och julafton dagen därpå kunde inte gått bättre! Båda hundarna lugna (jo, det är säkert - även Cola!!) och väldigt sansade. Ni som känner Colisen kan förstå att jag inte riktigt kunnat smälta att det verkligen var min hund! Gissa om jag varit stolt! 


Här kommer lite bilder som Jenny fotat både dagen före och själva julafton. 

Ovido - Quiz & Flashcards