Alla inlägg den 14 januari 2008

Av Lena Åkesson - 14 januari 2008 22:00

Ikväll var det föräldramöte på skolan med en föreläsning. Engagerade föräldrar som vi är åkte jag och Sari dit. Vi visste inte riktigt vad vi skulle förvänta oss men vi blev inte besvikna!


Tyrone Andersson och Pernilla Björnberg från Nätverkscentrum kom och pratade om "Konsten att överleva som förälder ur det komiska perspektivet" och "Befriande fakta - hur barn har det". På ett väldigt lättsamt och roligt sätt tog dom upp väldigt allvarliga saker. Bland annat att vi inte vågar vara föräldrar, inte vågar lita på att vi kan vara föräldrar utan vare sig pedagogiska utbildningar eller universitetspoäng. Vi lägger istället en massa pekpinnar och dåliga samveten på oss.


Hur många av oss har inte tänkt - mitt/mina barn får inte tillräkligt av min tid - jag jobbar för mycket - jag räcker inte till. Det fortsätter och fortsätter. I stället ska vi tänka - jag är en bra förälder, mitt barn har tak över huvudet, mat, kläder, leksaker, skola m.m Vi måste börja våga vara föräldrar.


Allt var inte bättre förut, för hundra år sedan var det inte ovanligt med syskonkullar på 8 barn, båda föräldrarna jobbade bra mycket mer än 8 timmar per dag. Inga lediga helger, inga semestrar osv. Hur mycket tid fick varje barn då? Våra barn har det väldigt bra och vi behöver inte ha dåligt samvete!


Om ni får chans att lyssna på den här föreläsningen så rekommenderar jag den varmt! Skrattade så att tårarna rann!! Tack Tyrone och Pernilla!


Ovido - Quiz & Flashcards