Alla inlägg den 7 juli 2007

Av Lena Åkesson - 7 juli 2007 01:41

Hela dan idag har gått i trädgårdens tecken. Rensade de få rabatter jag har kvar, sedan gräsklippning och "promenad" med trimmern. Har försökt få mina rabatter rensade i över en månad nu men varje gång jag har haft tid och lust så har det REGNAT. Som ni ser på korten var det välbehövligt. I alla fall i den ena. Jag har även lagt upp en bild på min favoritros, Ingrid Bergman.


Förutom att det är en av de finaste rosor jag vet så har den även en historia bakom sig. Min sambo har väldigt sällan kommit på tanken att en blomma eller liknande kunde uppskattas i bland slog på  stort när jag fyllde 25 år. Han hade tänkt köpa 3 röda rosor men när han kom till affären för att köpa det tyckte han att det kunde vara roligare med 3 rosenbuskar istället. Min ingrid Bergman var alltså en av dom. De andra var en helt ljuvlig Peaceros och en jättefin vit Pascal. Båda dom sistnämnda dog efter ett par år men Ingrid Bergman håller fortfarande stilen. Den har nu hängt med i 13 år och klarat både hårda nerklippningar och flyttar. Så som den blommar i år har den aldrig gjort. Roligt att det är något som uppskattar den "sommar" vi har just nu i allafall.


Jag kunde inte låta bli att lägga ut en bild på en annan av mina favoriter i trädgården - fucia. Den här köpte jag för några år sedan för ca 10:-. Var meningen att det skulle vara en "slit och släng-blomma". Men nu är ju jag tyvärr sån att fucior och pelargoner kan jag bara inte slänga! Det vore nästan som att slänga Jennys första skor eller så...


Eftersom vi nu hållt på att bygga i ett år har hela trädgården blivit eftersatt. Många av mina rabatter har även försvunnit i bygget samt att vi har bestämt att göra om hela trädgården när bygget är klart. Man kanske får intrycket av att jag inte alls gillar att rensa rabatter men det kan inte vara mer fel! Det finns inte mycket som är så avkopplande som att komma hem efter en jobbig dag och sätta sig i en rabatt och rensa. Du rensar inte bara bort allt ogräs och gör fint utan du rensar även huvudet på samma gång. Sen kanske det hjälper till att alla andra tycker att det är så tråkigt så man får vara ifred ;-)





Ovido - Quiz & Flashcards